А втомобилните производители и техните доставчици се борят с намаляващото търсене, нарастващите разходи за труд и енергия и засилващата се конкуренция от бързо развиващите се китайски конкуренти. Те вложиха милиарди евро в електромобилите, само за да разберат, че преходът към електрическа мобилност ще стане по-бавно от очакваното, анализира Automotive News.
Натискът принуждава автомобилните производители и доставчиците им да правят болезнени съкращения. Конкурентите на Bosch - Continental, Schaeffler и ZF Friedrichshafen, също съкращават работни места и разходи, докато Volkswagen Group, Porsche и Ford намаляват персонала и производството, за да компенсират слабите продажби и митата на Доналд Тръмп, които са предназначени да стимулират производството в САЩ.
Като цяло, автомобилният сектор в Германия е загубил приблизително 55 000 работни места през последните две години, според VDA. Десетки хиляди допълнителни позиции ще изчезнат до 2030 г. в индустрия, в която работят над 700 000 души.
„Обявяването на значителни съкращения в Bosch е само началото на мащабно индустриално преструктуриране в Германия“, коментира Марсел Фратцшер, президент на Германския институт за изследвания DIW. „Ще видим още много съкращения, а също и фалити през следващите години.“
Развитието хвърля съмнения върху обещанието на канцлера Фридрих Мерц да изведе Германия от стагнация, като отключи стотици милиарди евро разходи за инфраструктура и отбрана. Германската икономика се очаква да нарасне с 0,2% тази година след две години на свиване, но производителите все още съкращават производството си и предупреждават, че високите цени на енергията и бюрокрацията може да ги принудят да правят бъдещи инвестиции другаде.
Партията на Мерц наскоро изостана от крайнодясната „Алтернатива за Германия“ в анкетите. Планът на Bosch да съкрати 3% от световната си работна сила до 2030 г. е показателен за сектор в криза.
Няколко доставчици на части са изчерпали капацитета си и са под натиск от автомобилните производители да намалят цените си, дори когато собствените им разходи за входящи ресурси се покачват. Проблемът за Германия се задълбочава в това, че разходите за труд в производството са повече от два пъти по-високи, отколкото в Словакия и Чехия, според данни на Евростат. В същото време азиатските конкуренти печелят дял с по-евтини батерии, двигатели и електронни компоненти, което намалява маржовете на традиционните производители.
VW търпи мащабно преструктуриране в Германия и обеща да съкрати 35 000 работни места в страната до края на десетилетието. Миналата седмица Porsche обяви оттегляне от електромобилите и издаде четвъртото си предупреждение за печалба тази година. Заедно със сродната си Audi, компанията също така съкращава хиляди работни места, тъй като марките се борят да продават луксозните си електромобили.
По-рано този месец Ford заяви, че ще съкрати допълнителни 1000 работни места в завода си за електромобили в Кьолн поради слабото търсене. Американската компания непрекъснато съкращава средства в Европа, намалява производството, съкращава персонала и затваря операции в опит да рационализира бизнес, който отдавна изостава от северноамериканското ѝ подразделение.
Преминаването към електрически автомобили означава, че са необходими по-малко работници и политиците трябва да подкрепят преквалификацията на работниците, за да могат те да се насочат към развиващи се сектори като отбраната.
В Bosch най-дълбоките съкращения ще засегнат историческата база на компанията в региона на Щутгарт. Хиляди работни места ще бъдат съкратени в обекти, произвеждащи всичко - от дизелови компоненти до малки електрически задвижвания.
„Новината от Bosch е последен зов за събуждане, удар в индустриалното сърце на Германия“, казва Никол Хофмайстер-Краут, министър на икономиката, труда и туризма в провинция Баден-Вюртемберг.